Vyhledávače.info » Články » Black hat SEO a metoda doorway stránek
Black hat SEO a metoda doorway stránek
Black-hat SEO (česky nejspíš černokněžnické SEO) používá mnoho různých technik. Dnes vám popíšu jednu z nejrozšířenějších, založenou na tzv. doorway stránkách. Nejprve ukážu konkrétní příklad použití metody, poté prozkoumám její výsledky a nakonec shrnu její výhody a nevýhody.
Zkuste v Seznamu položit např. dotaz [slovíčka]. Na druhé pozici byste měli vidět stránku www.5d.cz/5dslovnicek/, na které ovšem nic podezřelého není. Zajímavé to začíná být na pozici páté, kde se nachází stránka z domény gwo.cz. Když na ní kliknete, ocitnete se opět na stránce www.5d.cz/5dslovnicek/. Pokud ne, nemáte v prohlížeči zapnutý JavaScript a v tom je ten vtip.
Abyste si nemuseli JavaScript vypínat, a protože některé zde popisované stránky mohou ze Seznamu po vydání článku zmizet, přikládám vzorový screenshot. Vidíte, že stránka má odshora dolů tento obsah:
- Upozornění, že hledaný výraz “slovíčka” byl přesunut, a odkaz na cílovou stránku (www.5d.cz/5dslovnicek/).
- Slovo “Slovíčka” postupně v prvcích H1, H2 a H3.
- Odstavec nesmyslného textu skládajícího se z rovné stovky zájmen, příslovcí, předložek a spojek.
- Odstavec obsahující jen samotné slovo “slovíčka”.
- 10 odkazů na 10 různých stránek na free webech. V odkazech jsou různé fráze související s výukou jazyků a za každým odkazem je slovo “slovíčka”. Každý odkaz je v samostatném odstavci.
- Další odstavec obsahující jen samotné slovo “slovíčka”.
- Odstavec nesmyslného textu s 273 slovy, převážně přídavnými a podstatnými jmény typickými pro fráze, kterými lidé hledají něco o výuce jazyků.
- Blok devíti odkazů jako v bodě 5.
- Slovo “Slovíčka” v prvcích H2 a H3.
- Další odstavec se stovkou zájmen, příslovcí, předložek a spojek.
- Další odstavec obsahující jen samotné slovo “slovíčka”.
- Další blok 10 odkazů.
- Znovu body 9, 10 a 11.
- Odstavec nejrůznějších slov a frází souvisejících s výukou jazyků.
Pokud kliknete na kterýkoli odkaz, dostanete se na velmi podobnou stránku. Bude ovšem “optimalizovaná” na frázi, která byla v textu odkazu, a automaticky generované nesmyslné texty budou trochu jiné. Takto byste mohli pokračovat téměř donekonečna. Podle mých odhadů zahrnuje konkrétně tato síť jen pár set doorway stránek, ovšem skoro nic nebrání tomu, aby jich byly tisíce či desítky tisíc, každá vyladěná na trochu jinou frázi.
Je možné, že až budete číst tento článek, zmiňované stránky již nenajdete. Proto uvádím pár dalších screenshotů (1, 2, 3, 4) a tabulku prolinkování obsahující všechny odchozí odkazy ze 4 ukázkových stránek, včetně textů odkazů a adres stránek cílových.
Výsledky
Podívejme se nyní na to, jakých výsledků se síti 5d.cz daří dosahovat ve vyhledavačích. Zkusil jsem namátkou asi 20 dotazů v Googlu i Seznamu a výsledky jsem zapsal do listu Výsledky již odkazované tabulky. Pozice jsem zjišťoval vždy jen v první desítce nalezených odkazů. Charakteristické je zejména toto:
- Na málo konkurenční fráze (např. “anglické testy jazykové”) se síti daří získat pozici (často první) v první desítce Googlu a 3 až 8 pozic (včetně první) v první desítce Seznamu.
- Na středně konkurenční fráze (např. “anglická slovíčka”) se často podaří jedna i více pozic v první desítce Seznamu, v Googlu jen výjimečně.
- Na konkurenčnější fráze (např. “jazykové kurzy”) se Google nedaří nikdy, Seznam občas.
Celková návštěvnost sítí generovaná se odhaduje těžko, nejspíš se ale bude pohybovat v řádech stovek až tisíců návštěv denně.
Výhody a nevýhody
Popisovaná metoda (a rovněž mnoho dalších technik black-hat SEO) má tyto výhody:
- Nízké náklady na vytvoření a provoz. Jedinou investicí je software na generování stránek, analýza klíčových slov a hosting (zde z velké části nahrazeno účty na free hostinzích). I náklady na údržbu a provoz jsou velmi nízké
- Velmi dobré pokrytí dlouhého ocasu (long tail) hledaných frází, srovnatelné snad jen s PPC reklamou.
- S přihlédnutím k nízkým nákladům obvykle pozitivní ROI (návratnost investic).
- Univerzálnost a škálovatelnost — v podstatně jde aplikovat na jakékoli téma a v jakémkoli rozsahu.
Zároveň je ovšem potřeba zvažovat nevýhody, které jsou taktéž typické i pro většinu ostatních black-hat metod:
- V důsledku zdokonalování ochranných mechanismů vyhledavačů proti SEO spamu může metoda přestat fungovat. Konkrétně tato zřejmě funguje docela dobře již několik let, obecně je ale životnost metody předem neodhadnutelná a může činit třeba jen pár týdnů.
- Jestliže administrátor některého vyhledavače síť doorway stránek odhalí (nebo ji některý konkurent vyhledavači nahlásí), budou pravděpodobně všechny zapojené stránky z výsledků vyhledávání na dlouho dobu vyřazeny. V závislosti na době fungování sítě mohou škody způsobené vyřazením převýšit přínosy sítí získané.
- Veřejnost může používání těchto metod považovat za neetické. Případná medializace odhalení sítě proto může poškodit jméno společnosti, která ji vytvořila nebo v jejíž prospěch byla vytvořena.
- Obchodní efekt ze získané návštěvnosti nebude nejlepší, protože příliš mnoho různých dotazů směřuje na jedinou, z principu většinou nepříliš relevantní stránku.
Porovnají-li se výhody a nevýhody, obvykle se dojde k závěru, že podobné black-hat metody mohou být vhodné pro krátkodobé projekty bez ambicí vybudovat dlouhodobě prosperující podnik. Typicky se tedy využívají ve spojení s různými affiliate programy, často na okraji seriozního podnikání (hazard, erotika, potravinové doplňky, MLM apod.). Naopak se zpravidla nehodí pro větší a známější firmy, budování značky, dlouhodobé podnikání citlivé na důvěryhodnost firmy apod.
Závěrečné poznámky
- Ačkoli se nedomnívám, že je popisovaná metoda jednoznačně neetická, jsem přesvědčen, že se pro drtivou většinu webových projektů nehodí. Neberte proto, prosím, tento článek jako návod, podle kterého byste se měli řídit ve vlastní praxi SEO. Naopak vás důrazně varuji, abyste tuto a podobné metody nepoužívali. Já sám jsem je nikdy nepoužil z jiných než experimentálních důvodů (a navíc už je to dávno).
- Za normálních okolností by vydání tohoto článku způsobilo vyřazení všech stránek společnosti 5D Software (včetně jejího firemního webu) ze Seznamu. Protože nechci svým článkem způsobit společnosti 5D Software neúměrnou škodu, dohodl jsem se s Dušanem Janovským, manažerem fulltextu Seznamu, že se tak nestane. Dušan mi slíbil, že z výsledků vyhledávání vyřadí jen doorway stránky na ostatních doménách a doménu 5d.cz nevyřadí, pokud z ní budou do týdne od vydání tohoto článku všechny závadné stránky odstraněny.
Marek Prokop, 15. prosinec 2008
“Obchodní efekt ze získané návštěvnosti nebude nejlepší, protože příliš mnoho různých dotazů směřuje na jedinou, z principu většinou nepříliš relevantní stránku.”
Ano jistě, ale to se vyváží množstvím příchozího traffiku. Nicméně pokud se monetizuje ppc reklamou tak je dokonce lepší, čím méně relevantnější resp. informativnější stránka je (CTR 20-30%).
“Jestliže administrátor některého vyhledavače síť dorway stránek odhalí, budou pravděpodobně všechny zapojené stránky z výsledků vyhledávání na dlouho dobu vyřazeny. V závislosti na době fungování sítě mohou škody způsobené vyřazením převýšit přínosy sítí získané.”
Vyřadí síť -> vytvoří se nová, žádné reálné škody neexistují. Na další úroveň to posouvá proklamovaný posvátný zákon o nepenalizování za příchozí odkazy. Chce to nebýt hloupý a ve finále můžete mít linkjuice čistější než kokain přímo od výrobce.
— cernoprdelnik 15.12.2008 18:53 #
Velice přínosný článek. Díky!
A jak jsi byl hodný na 5D Software :-D
— Outlet 15.12.2008 19:01 #
[1] Ano, nižší obchodní účinnost někdy vyváží objem návštěvnosti. Někdy ale ne. Monetizace PPC reklamou může být dobrý způsob využití, byť také riskantní.
Neustálé vytváření nových sítí samozřejmě k této metodě neodmyslitelně patří. Pokud ale vím, i to funguje čím dál hůř kvůli lepším ochranným mechanismům Googlu.
— Marek Prokop 15.12.2008 19:08 #
Takže nejen spamovat jménem konkurence, ještě jim vytvoříme krásnou linkfarmu!
— Martin Sikora 15.12.2008 19:21 #
[4] Váš komentář jsem nepochopil. Mohl byste ho vysvětlit, prosím?
— Marek Prokop 15.12.2008 19:26 #
[3] Riskantní to samozřejmě je nicméně dovolím si tvrdit, že pokud je vše správně odvedeno tak to finanční stránka naprosto vyváží.
Neustálé vytváření nových sítí samozřejmě k této metodě neodmyslitelně patří. Pokud ale vím, i to funguje čím dál hůř kvůli lepším ochranným mechanismům Googlu.
Ano, ale zase záleží na provedení. Tedy dá se říct, že s časem se sofistikovanost technik lepší(mimochodem všimli jste si, že google si stahuje už i externí css a některé js?). Ostatně i samotný bot má svoje hranice a sociální stránka, kterou google čile aplikuje taky není bezchybná a všemocná (stačí sledovat permanentně vyspamovanej search “buy viagra”). O Seznamu je to zase úplně jiná o mnoho prostější pohádka ;)
— cernoprdelnik 15.12.2008 19:38 #
To je pěkná finta. Nedávno jsem narazil na něco podobného, jen to nebylo tak okaté. Délka fungování této strategie je nepřímo úměrná jejímu úspěchu. Jakmile to začne moc fungovat, někdo si toho všimne a bonzne to. Pak se musí začínat odznova.
Hodně dobré je třeba automatické klonování youtube. Stačí si někde na netu stáhnout skript, trochu ho upravit a je to. Problém je v tom, že Google na to časem přijde a banuje. Seznam na to nepřijde, ale přestane stránku indexovat kvůli cizojazyčnému obsahu:-)
— MartiN 15.12.2008 20:10 #
Díky Marku za pečlivě připravený článek. Jen na jedno se chci zeptat.
Ačkoli se nedomnívám, že je popisovaná metoda jednoznačně neetická...
Mě osobně tyto metody přijdou krajně neetické. Opravdu máte názor, že to není tak jednoznačné? Nebo prostě jen nemáte čistý svědomí? ;)
— Hellish 15.12.2008 20:17 #
[8] Tomáši, já věřím v maximální svobodu končící jen tam, kde začíná svoboda druhého. Z tohoto pohledu si může každý na svém webu dělat, co se mu zlíbí. Vyhledavače přeci nikdo nenutí, aby takové stránky indexovaly, vkládaly je do výsledků vyhledávání a mátly tím uživatele. Souhlasím ale s tím, že zodpovědný člověk by měl důsledky svého jednání předvídat. Proto říkám, že tato metoda není jednoznačně neetická, a neříkám, že je etická.
Za jednoznačně neetické považuji metody, které někomu přímo škodí. Typicky tedy například spamování komentářů či diskusí na cizích webech, hackování cizích webů, únosy domén apod.
Pokud jde o mé svědomí, je takové poločisté, polonečisté :-) Experimentoval jsem s black-hat SEO (tím přímo neškodícím) někdy mezi roky 2000 a 2002. Pro cíle, kterých chci dosahovat, jsem ho vyhodnotil jako nevhodné a od té doby jsem ho nepoužil. Vývoj v této oblasti ale sleduji, občas mne nějaký trik napadne a občas (za posledních šest let asi dvakrát) nějaký trik poradím i klientovi, u kterého si jsem jist výslednou výhodností a předem ho upozorním na rizika.
— Marek Prokop 15.12.2008 20:47 #
[9] Díky Marku, takhle vysvětleno to zní o mnoho lépe.
I když to sice z jistého úhlu pohledu není úplně opovrženíhodné, stejně je to podle mě v každém případě neetické. Připomíná mi to školní předbíhání ve frontě na oběd. Nikdo se kvůli tomu na nikoho nekoukal skrz prsty, předbíhali jsme všichni. Ale přesto jsme si všichni byli vědomi, že to asi není úplně etické.
Tyto metody mají hodně společného s lidskou “vychcaností” na kterou jsem strašně alergickej, tak se omlouvám, že jsem na to musel reagovat :)
— Hellish 15.12.2008 21:05 #
[10] Fronta na oběd má velmi jasná a po tisíciletí daná pravidla morálky, která se vyvinula tak, aby člověk jako živočišný druh (národ, kmen, tlupa apod.) dosahoval v přírodě maximální úspěšnosti. Proto lze morálku fronty na oběd považovat za svým způsobem objektivní.
Pro cloaking a dorway stránky ale žádná objektivní morální pravidla neexistují. Existují jen ryze subjektivní a účelová pravidla vyhledavačů vytvořená pro potřeby jejich vlastního byznysu. Připouštím, že tato pravidla mohou mít určitý přesah do celkové použitelnosti Webu, ale také ho mít nemusejí. To možná budeme vědět za sto let a pak se tato pravidla možná součastí všeobecné morálky stanou.
Ale nechme toho, já tu nechci hrát ďáblova advokáta. Mně se black-hat SEO osobně nelíbí ani trochu. Jako profesionál se však na to musím dívat nezaujatě a bez emocí, ať chci, nebo nechci.
— Marek Prokop 15.12.2008 21:32 #
[11] Nechtěl jsem tu rozjet diskusi o tom co je a co není etické. Článek je o něčem jiném (s čím naprosto souhlasím), tak by asi bylo lepší, kdyby se komentáře týkaly tématu. Takže už naposled, slibuju :)
SEO sice ještě nemá žádná objektivní morální pravidla, ale problém je už v tom principu, ne ve způsobu jakým je technicky provedený. A ten princip je podstrčit hodnotícímu systému jinou verzi než uživatelům.
Napadá mě k tomu jedno srovnání. Je to jako kdyby výrobce podstrčil recenzentovi “vylepšenou” verzi výrobku. Ten by pak napsal oslavnou recenzi a všem by výrobek doporučil. Podvedení jsou v tomto případě jak recenzent, tak ti, kdo si na základě recenze výrobek koupí. A o tom je cloaking a už z principu je to neetické. To mi nikdo nevymluví.
Ale nechme už toho :)
— Hellish 15.12.2008 21:56 #
1. Dorway neexistuje, existuje jenom Doorway. Díky spam reportu je pro Google prakticky nepoužitelný, na doorway spam Google reaguje rychle. Netuším, jak to je se Seznamem…
2. V komentářích píšeš, že jsi s blackhat-em experimentoval někde kolem 2000-2002 a mně se zdá, že i závěry pochází z těchto let. Black-hat je minulost kvůli abnormálnímu riziku a jakýsi “grey-hat” nabízí mnohem zajímavější kombinaci rizika, rychlosti a udržatelného růstu.
— tybi 16.12.2008 00:13 #
Dorway už jsem opravil, díky za upozornění.
S rizikem v zásadě souhlasím (a v článku na něj výslovně upozorňuji), nicméně v článku popisovaná síť doorway stránek je v Seznamu (a nejspíš i v Googlu) již minimálně tři roky, pravděpodobně déle.
— Marek Prokop 16.12.2008 00:20 #
Jak píše Tybi ([13]2.), grey-hat nás na Seznamu trápí mnohem více. Pokud někdo dělá black-hat s takovou hloupou chybou jako je javascriptové přesměrování, tak je velmi snadné ho odhalit a zabanovat. Že se to nestalo v případě popisované linkfarmy je nějaká náhoda. Navíc tato v článku popisovaná linkfarma už nejméně jednou zablokovaná byla, akorát ty bany postupem času nějakou chybou vyprchaly. To už teď nezjistím. Každopádně je to velmi stará věc. Navíc shodou okolností od úterka běží modul robota, který tyhle věci vyhazuje automaticky, ale ještě to za těch šest dnů nestihnul probrat.
Jak už jsem zmínil, grey-hat je mnohem svízelnější problém. Dneska každý jouda umí udělat vychcané stránky tak šikovně, že je není za co ručně bannovat. Většinou se to dělá tak, že se koupí nějaké domény, z našeptávače se vezmou texty pro titulky stovek různých nových stránek, prováže se to odkazy. Jako obsah se použijí nějaké kradené texty, výsledky nějakého vyhledávání, nějaká RSSka, vyhledávání v RSSkách a případné komentáře, pochybně vytvořené katalogy nebo prachsprostý jako-český generovaný text. Z long tailu takové věci chytnou spoustu návštěvnosti, kterou přemění v řepu přes AdSense nebo Adfox. Ručně se to bannovat nedá, protože těch domén jsou tisíce a navíc je to fakt uděláno tak, aby to nic neporušovalo, kromě zdravého rozumu. To je věc, která mě štve hodně, protože je čím dál častější, ale už se tím asi týden intenzivně zabývám a věřím, že asi tak do půl roku jsme schopni tenhle problém dořešit, samozřejmě nikoli ručně.
— Yuhů 16.12.2008 01:16 #
Díky Yuhů za komentář.
Bavíme se tu o etice a softwarových řešeních, na kterých stojí celé vyhledávání, o tom není pochyb.
Nezmínili jsme ale to, že ve firemní sféře má dodržování obecně známých pravidel jinou váhu než mezi soukromými osobami. Firmy riskují více než zabanování linkfarmy. Škody po odhalení mají pro ně zásadní význam.
Shodou okolností jsem minulý týden zpracovával analýzu pro nového klienta, při které jsme objevili využití podvodných technik a klient byl překvapen. Domnívám se, že ve firemním sektoru nám bude muset vystačit zatím lidský faktor, a to alespoň do doby, než Yuhův tým dokončí nová opatření.
Nedomnívám se, že by tento problém šel vyřešit zcela, tvůrci podvodných webů jsou o krok napřed. Lze jim to ovšem ztížit a to jak technicky, tak šířením osvěty mezi zadavateli.
— Michal Janík 16.12.2008 09:06 #
[OT] Co mi vadí ještě víc, než běžné black-hat SEO, jsou přeoptimalizované weby typu: “Naše apartmány v Praze jsou ty nejlepší apartmány v Praze. Nalezněte ubytování v Praze v naší databázi hotelů v Praze.” (kde se z něčeho podobného skládá prakticky celý text stránky).[/OT]
— Jiří Knesl 16.12.2008 09:26 #
[17] To se mi nelíbí také, ale takové texty nemají s optimalizací nic společného. Ty jsou dané prostě tím, že jejich autor neumí psát. Dopadlo by to stejně, i kdyby se o “SEO” nesnažil.
— Marek Prokop 16.12.2008 09:31 #
[4] Onehdy se nám stalo, že kdosi (zřejmě konkurent) poslal miliony spamů s naší adresou. Ačkoliv jsme s tím neměli cokoliv společného, dostali jsme se na řadu blacklistů, ze kterých se nedalo téměř dostat. Ještě dnes v jednom jsme. Na potopení konkurence je to ideální metoda.
Úplně stejně může někdo udělat linkfarmu, která bude “propagovat” náš web. Jen proto, abychom dostali ban ve vyhledávači.
— Martin Sikora 16.12.2008 15:04 #
[19] Martine, za to, že na stránku A linkfarma B odkazuje, nemůže stránka A dostat ban. Na Seznamu tedy rozhodně ne. Dokonce i případy, kdy skřípeme zubama a velmi dobře tušíme, pro koho linkfarma B pracuje (protože odkazuje na stránku A), nemůžeme stránku A bannovat, pokud farmář neudělal nějakou chybu (například že by nějaké podvodné stránky umístil na cílovou doménu A nebo že by z domény A dal na linkfarmu zpětný odkaz).
— Yuhů 16.12.2008 19:08 #
[20] Ani v případě, když má linkfarma B a stránka A stejného vlastníka domény a běží obě na stejném serveru?
— MartiN 17.12.2008 12:18 #
Nevim jestli popisovaný případ v článku je nejvhodnější. Na málo konkurenční fráze není potřeba téměř žádné SEO (black,white,grey) na středně konkurenční fráze stačí opravdu minimum. Takže mám pocit, že vynaložená námaha není adekvátní výsledku. Spíš si myslim, že si někdo jen tak zkoušel co si ještě může dovolit a co ne. Ale to by se dalo zjistit hlubší analýzou, ale na to nemam náladu.
Obdivuji autora článku, že si dal tolik práce s něčím co za to nestojí. Ale ještě pořád mne Vaše články o BH Seo nepřesvědčili a spíš se přikláním k názoru na již neexistujícím blogu, “Andílkovské SEO a impotentní české diskuze” :-) (k dohledání už jen na http://web.archive.org/web/20060903150326/http://outsider.blog.lupa.cz/0608/andilkovske-seo-a-impotentni-ceske-seo-diskuse )
— alchymista 18.12.2008 09:04 #
[15] Chtěl, bych se zeptat jaký názor máte na tohle www.jing.cz, jedná se o Miton, asi většina zná, je to tisíce stránek vzájemně propojených na různé fráze, stejný design, obsahem je vždy pouze nějaký výklad ze slovníku na dané spojení, případně RSS čtečka a tisíce dalších odkazů.
— matak 27.12.2008 18:51 #
Podle me je to Link farma, coz by nemelo byt koser. Pokud se namatkou podivam treba sem http://napoveda.seznam.cz/cz/hledani-fulltext-jak-lepe-optimalizovat-stranky-seo.html , tak to krasne splnuje i MFM (made for money), coz je dle doporuceni Seznamu zakázaná optimalizační technika.
Bonzovat se nema, ale hlasit se musi :-) Tak jsem je cvicne nahlasil a uvidime.
http://search.seznam.cz/nahlasit-spam
— TonyK 29.12.2008 21:19 #